Poslovna analiza s grafovima i kalkulatorom koja simbolizira globalni porezni sustav i primjenu Pillar 2.

Prilagodba za Pillar 2: Kako će Hrvatska provoditi Zakon o minimalnom globalnom porezu na dobit

S početkom 2024. godine, Hrvatska je uvela Zakon o minimalnom globalnom porezu, usklađen s Direktivom EU 2022/2523 i okvirom OECD-ovog Globalnog sustava protiv erozije porezne osnovice (GloBE) u okviru Pillar 2. Ova regulativa predstavlja značajnu promjenu u međunarodnom poreznom sustavu s ciljem osiguravanja da multinacionalne kompanije plaćaju minimalnu efektivnu poreznu stopu od 15% u svakoj jurisdikciji u kojoj posluju. Više od 140 zemalja podržalo je ovu inicijativu kako bi se prilagodile izazovima globalizacije i digitalizacije gospodarstva.

Područje primjene i ključne odredbe Zakona

Ovaj Zakon se primjenjuje na sastavne subjekte koji su članovi skupine multinacionalnih poduzeća (MNE) ili velike domaće skupine čiji godišnji prihod u konsolidiranim financijskim izvještajima krajnjeg matičnog društva u najmanje dvije od četiri fiskalne godine koje neposredno prethode referentnoj fiskalnoj godini iznosi 750 milijuna eura ili više, uključujući i prihod isključenih subjekata.

Minimalna efektivna stopa oporezivanja dobiti osigurava se primjenom pravila o plaćanju dopunskog poreza, koja su utvrđena odredbama Zakona, i to:

  • Pravilo uključivanja dohotka (IIR) – Matične kompanije moraju plaćati dodatni porez ako su njihove podružnice oporezovane ispod minimalne stope.
  • Pravilo nedovoljno oporezovane dobiti (UTPR) – Osigurava da dobit koja nije adekvatno oporezovana bude dodatno oporezovana u drugoj jurisdikciji.
  • Kvalificirani domaći dodatni porez (QDMTT) – Omogućava državama da naplate dodatni porez na dobit unutar vlastite jurisdikcije, zadržavajući porezne prihode.

Primjenom navedenih pravila utvrđuje se iznos dopunskog poreza koji osigurava da efektivna stopa oporezivanja dobiti iznosi najmanje 15%. Naplata kvalificiranog domaćeg dopunskog poreza ima prednost u odnosu na ostala pravila.

Sigurne luke u prijelaznom razdoblju

Kako bi se izbjegli detaljni obračuni prema Pillar 2 pravilima i administrativni teret, osmišljena su pravila sigurnih luka (tzv. safe harbour rules) kao privremene mjere tokom prijelaznog razdoblja. Svrha prijelaznog razdoblja jest olakšati ispunjavanje obveza MNE grupa u pogledu GloBE pravila tijekom prvih godina njihove primjene. Korištenje pravila sigurne luke omogućuje grupi da izbjegne provođenje detaljnih GloBE izračuna u određenoj jurisdikciji, ako ispuni barem jedan od sljedećih triju testova:

  • „De minimis test“ – Grupa MNE ima ukupne prihode prema CbCR izvješću manje od 10 milijuna eura, a dobit (ili gubitak) prije poreza na dobit manju od 1 milijun eura (uključujući i gubitak); ili
  • „Pojednostavljeni test efektivne porezne stope (ETR)“ – Grupa MNE ima efektivnu poreznu stopu jednaku ili višu od „prijelazne stope” (15% ili više) utvrđene za tu fiskalnu godinu; ili
  • „Test rutinske dobiti“ – Dobit ili gubitak prije poreza na dobit u testiranoj jurisdikciji jednak je ili manji od iznosa sadržajnog isključenja dobiti (SBIE) za sastavne subjekte koji imaju sjedište u toj jurisdikciji, prema CbCR izvješću i u skladu s GloBE pravilima.

Ako MNE grupa u određenoj jurisdikciji ne ispuni nijedan od navedenih testova sigurne luke, dužna je provesti detaljan izračun dopunskog poreza za tu jurisdikciju.

Pravila o sigurnim lukama primjenjivat će se isključivo tijekom prijelaznog razdoblja — odnosno za fiskalne godine koje počinju najkasnije do 31. prosinca 2026., ali ne obuhvaćaju fiskalne godine koje završavaju nakon 30. lipnja 2028. Po isteku prijelaznog razdoblja, primjena sigurnih luka prestaje i one više neće biti dostupne.

Rokovi izvještavanja

Do kraja lipnja 2026. godine, porezni obveznici dužni su podnijeti prve prijave (Prijave o informacijama) vezane uz dopunski porez za 2024. godinu. Od 2025. godine nadalje Prijave o informacijama podnose se u roku od 15 mjeseci od kraja poslovne godine. Prijava dopunskog poreza podnosi se u roku od 30 dana od isteka roka za podnošenje Prijave o informacijama. Pravilnik koji se očekuje do kraja 2025. godine također bi trebao definirati i navedene obrasce propisane hrvatskim zakonodavstvom.

Kako će to utjecati na financijsko izvještavanje?

Poduzeća koja podliježu Zakonu o globalnom minimalnom porezu morat će u svojim godišnjim financijskim izvještajima:

  • Prikazati utjecaj Pillar-a 2 na financijske rezultate.
  • Izračunati efektivne porezne stope prema novim pravilima, koja se razlikuju od standardnih poreznih obračuna.
  • Dokumentirati mjere usklađenosti i potencijalne dodatne porezne obveze.

Kako CONEO može pomoći?

Uz stručnu podršku CONEO Croatia, osigurajte pravovremeno razumijevanje i usklađenost s novim zakonskim propisima. Za sva pitanja vezana uz procjenu utjecaja iz okvira Pillar 2 te analizu administrativnih zahtjeva, naš tim poreznih savjetnika vam stoji na raspolaganju.

Prijavite se za besplatan CONEO Newsletter

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Pročitajte više: